| Nahlásit

Přijímání velkých bankovek v obchodě

Můžou mi v obchodě nevzít bankovku tisíc Kč? Platil jsem 50 Kč a měl jsem stovku a tisícikorunu, ale tu stovku jsem potřeboval. Prodavačka si ale vynutila tu stovku, že nemá údajně nazpátek. Je to jejich povinnost vzít tu tisícovku, je to někde uvedené?
Témata: Nezařazené
Diskuze
| Nahlásit
Je to soukromý prodejce, nemusí Ti nic prodat, není to jeho povinnost. Máš platit přiměřenou bankovkou, a když prodejce nemá na velkou bankovku nazpět, tak máš smůlu.
| Nahlásit
Mýlíš se, thrillere. Naopak, prodejce má povinnost přijmout jakoukoliv bankovku a pokud nemá na vrácení, je jeho povinnost si ji jít rozměnit sám.

Je mi jasné, že do obchodů se chodí rozměňovat peníze a připadá mi to jako debilita, zvlášť, když za rohem je pošta, ale s tím nic neuděláme.
| Nahlásit
No, ona to zase až taková debilita není - v obchodě si tímhle způsobem rozměníš zadarmo, pošta a každá jiná banka si za rozměnění účtuje poplatek. Já osobně si takhle rozměňuju taky - šikmoocí prodejci ovoce a zeleniny mají na vrácení vždy, takže u nich platívám většími bankovkami, přestože drobné v kešeni ještě mám.
| Nahlásit
"prodejce má povinnost přijmout jakoukoliv bankovku a pokud nemá na vrácení, je jeho povinnost si ji jít rozměnit sám."
Kde se to, prosím, píše? Rád se přiučím.
| Nahlásit
Pár zajímavostí na toto téma je zde http://www.novinky.cz/finance/313904-na-placeni-hotovosti-v-obchodech-jsou-zakony-pytel-minci-vam-neprojde.html Žil jsem v podobné domněnce jako Kostlivec, ale zdá se, že tomu tak není.
| Nahlásit
Tak jsem si stáhnul Zákon 136/2011 Sb. ze dne 27. dubna 2011 o oběhu bankovek a mincí a tam jsem se hned v § 5, odst. 1 dočetl: "Každý je povinen přijmout tuzemské bankovky a mince bez omezení, ledaže je oprávněn jejich příjem odmítnout." Omezení, kdy lze bankovky a mince odmítnout, jsou hned v dalším odstavci tohoto paragrafu a jsou pouze dvě: Lze odmítnout bankovky a mince neplatné a lze odmítnout více než 50 mincí v jedné platbě. Tečka, konec. Takže bych řekl, že tímto je tvá touha po poučení uspokojena, thrillere a že Kostlivec má pravdu.
| Nahlásit
Děkuji, Nasyjyme, za odkaz. Je rozdíl mezi placením bankovkami a mincemi, mince nad padesát kusů může prodejce skutečně odmítnout, bankovky nikoliv. Ba co víc - jejich odmítnutím se dopouští trestného činu.
| Nahlásit
Ano, páchání takového trestného činu je dáno tím, že se porušuje ustanovení ZÁKONA. Spousta lidí si totiž ani neuvědomuje rozdíl mezi porušováním vyhlášky a porušováním zákona. Ukázkový příklad: pravidla silničního provozu. Všichni byli celá léta zvyklí, že se určovala vyhláškou (obvyklá věta mezi motoristy: "Nauč se vyhlášku, vole!"). Už pár let jsou ale zákonem, což mimo jiné přináší mnohem tvrdší postihy za jejich porušování.
| Nahlásit
Z hlediska tohoto zákona jsi ale I ty povinen přijmout svoji bankovku zpět (kdyý prodavač nemá dost drobných). Takže jít si s tisícikorunou pro něco za pár kaček = smůla.
| Nahlásit
Jdu si s tisícovkou koupit dvě housky. Prodavač je povinen litr přijmout, ale nemá nazpět. Vrátí mi tedy moji tisícovku. Já jsem podle tebe povinen ji přijmout. Přijímám ji tedy a se dvěma houskami a tisícovkou odcházím. Už jsi spokojen, thrillere?
| Nahlásit
Ale kulový, pokud budeš jako de bil trvat na tom, že zaplatíš housku tisícovkou, tak prodavač může bankovku přijmout ale vrátí ti třeba až večer až nastřádá dost drobných. Nevím, jestli v takové situaci budeš dost spokojen ty.
| Nahlásit
Nasyjime, nemáš pravdu ohledně páchání trestného činu, jak píšeš v 12:47.
To, že je nějaké jednání trestným činem, vůbec není dáno tím, jaký druh právní normy jsi při tom porušil.

Trestné činu jsou konkrétně definovány a taxativně vyjmenovány v trestním zákoníku (Zákon č. 40/2009 Sb. http://business.center.cz/business/pravo/zakony/trestni-zakonik/ ). Nelze trestně stíhat nic, co by v tomto zákoníku nebylo jmenovitě zmíněno. Takže zdaleka ne každé porušení zákona je trestným činem.

Méně významné delikty jsou řešeny jako přestupky nebo správní delikty (ve správním řízením, nikoli v trestním řízení) a ty jsou buď definovány v přestupkovém zákoně (Zákon č. 200/1990, http://business.center.cz/business/pravo/zakony/prestupky/ ) nebo podle oblasti ve spoustě dalších zákonů. Zase ale platí, že jako přestupek lze stíhat jen takové jednání, které je v zákoně jmenovitě jako přestupek označeno.

Je ovšem pravda, že silniční provoz byl dlouho upraven pouhou vyhláškou - to mělo kořeny v "komunistickém" pojetí práva. To bylo napraveno vydáním zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Tahle změna má ovšem význam hlavně z pohledu teorie práva a souladu s ústavou, nikoli z pohledu trestnosti protiprávního jednání běžného smrtelníka (viz třeba http://cs.wikipedia.org/wiki/Vyhláška ).
| Nahlásit
Trilere plácáš nesmysly. Máš to už nahoře jasně vysvětleno. Když někdo něco chce prodávat, tak tím zároveň na sebe bere zákonnou povinost být schopen vrátit na tisícovku.
Mně to ani tak strašně velká povinnost nepřipadá a naopak ji beru za zcela logickou. Když někdo má v peněžence jen tisícovku, tak snad nemusí čekat až bude kupovat něco za větší částku nebo jít do banky. To se přece stane občas každému, že postupně utrácí peníze v peněžence a najednou tam má jen tisícovku. Je naprosto logické a normální, že zaplatí tou tisícovkou.
| Nahlásit
Kedufowe, kde jsi, prosím tě, vzal tu "zákonnou povinnost být schopen vrátit na tisícovku"??

Zmíněný zákon o oběhu peněz zmiňuje jen povinnost přijmout bankovky nebo mince, rozměňování rozhodně neřeší. Tím přijímáním se totiž hlavně myslí to, že nesmíš říct "České koruny neberu, té měně nevěřím. Beru jen rubly nebo dolary." Tak tohle nesmíš. I když je zajímavé, že v hlavě VI toho zákona, kde se řeší přestupky proti němu, takové jednání jako přestupek vůbec není jmenováno a tudíž za ně není ani sankce…

Ale jak technicky vyřešíš vracení, to je věc dohody mezi tebou a zákazníkem. Když přijedeš na parkoviště s blbým automatem, který bere jen mince, a nemáš drobné, máš taky prostě smůlu. A nedovoláš se toho, že provozovatel parkoviště je povinen ti technicky umožnit zaplatit tisícovkou.
| Nahlásit
Nejde o žádné rozměňování, jde o to, jestli obchodník může odmítnout tisícikorunovou bankovku. Tvůj výklad, co se tím "hlavně" myslí, je nesmyslný. Myslí se tím to, co tam je napsáno, a ne něco hlavně a něco méně.
"Každý je povinen přijmout tuzemské bankovky a mince bez omezení, ledaže je oprávněn jejich příjem odmítnout." Bez omezení. Tím pádem má povinnost přijmout i tisícikorunovou bankovku. Automat není každý, protože to je věc.
| Nahlásit
Hmm, tak je to jinak. To, co jsem psal, není pravda vždy. Ale není to ani tak, že by vám to mohli nevzít, když se jim nechce se vydávat z drobných. (Teda tak, jak to často slýcháme, že se vás nedřív zeptají "A menší nemáte?" a pokud zjistí, že máte, tak už vám odmítají vzít u větší, přestože třeba tu menší na něco potřebujete a oni by vám na tu větší vrátit mohli).
Je to tak, že pokud mají nazpátek, tak tu bankovku vzít musejí. Pokud nazpátek nemají, tak vás mohou odmítnout.
| Nahlásit
ČNB: Obchodník má "zákonnou povinnost přijmout jako platbu tuzemské bankovky všech nominálních hodnot bez ohledu na cenu zboží či služby."
| Nahlásit
thriller (14:33): Nezlob se, ale jako de bil mi připadáš ty. V 11:56 jsi napsal, že se necháš rád poučit, kde je povinnost obchodníka přijmout jakoukoliv platnou bankovku stanovena, což jsi evidentně napsal v přesvědčení, že nalézt takovou normu se hned tak někomu nepodaří. Když jsem ti vzápětí ten zákon našel, s citací konkrétního paragrafu, odmítl jsi to vzít na vědomí a raději jsi začal vymýšlet nesmyslné konstrukce o povinnosti zákazníka vzít stejnou bankovku zpět (13:07). Znova opakuju: Pokud nějaký obchodník nebude mít drobné nazpět a bude mi nutit zpátky mou bankovku, milerád si ji vezmu - to už bude jeho problém, jestli mu ta částka za můj nákup pak nebude v kase chybět. Připadá mi, že buď ty, nebo někdo z tvých blízkých pracuje jako prodavač. Jestli někdo z vašich zákazníků je ochoten ráno platit a večer si pak přijít pro peníze nazpět, jak blábolíš ve 14:33, to je jejich věc. Žádný prodejce však k takovému postupu nemůže nikoho nutit, leda bys mi našel nějakou normu, kde je něco takového povoleno - i já se rád přiučím. Jsem si však celkem jist, že ač máme dost nesmyslných zákonů, tak takhle nesmyslný zákon dokonce ani v tom našem Kocourkově neexistuje. Tak hledej, šmudlo.
| Nahlásit
xewerob: S tím, že změnou pravidel silničního provozu z vyhlášky na zákon se pro běžného smrtelníka nic nezměnilo, nesouhlasím. Postihy za porušení silničního zákona jsou v mnoha případech drasticky přísnější, než jaké mohly být v dobách, kdy řidič stejným jednáním porušoval jen vyhlášku.
| Nahlásit
Nasyjim: Zakon jsem si precetl a nikde v nem neni uvedeno, ze by obchodnik musel mit drobne na vraceni. Kdyz nema, tak mas proste smulu a hotovo. Doporucuju ti taky si ten zakon poradne precist, nez budes priste neco psat, at nevaris z vody.
| Nahlásit
thriller: Takže ty si povinnost přijmout jakoukoliv platnou bankovku vykládáš tak, že ji musíš přijmout, ale nemusíš na ni vracet? Už jsi našel ten zákon, kde je tohle napsáno? A já prý vařím z vody... Kde máte ten váš krám (abych se mu obloukem vyhnul)?
| Nahlásit
Tu poslední otázku beru zpět, thrillere. Radši mi to neříkej, musel bych tam na vás poslat ČOIku.
| Nahlásit
My se zodpovidame jine organizaci nez coi. Uz zase vymyslis bludy, to ty jsi rikal, ze klidne ukradnes housky bez placeni.
| Nahlásit
Myslím, že problém je hlavně v tom, že prodavači často nechtějí přijmout velkou bankovku, i když by vám tu chvíli vrátit schopni byli (když se nechtějí vydat z drobných). A to dělat nesmějí.
(Upr. 12.11.2014 21:48) | Nahlásit
Nasyjime, ty jsi fakt magor (promiň, ale sám jsi tuto úroveň titulování zavedl vůči thrillerovi…), který vůbec nemá ponětí, o čem mluví, a plete si pojmy s dojmy.

Zpřísnění postihů za přestupky v silničním provozu přece naprosto nesouvisí s tím, jakou právní formu má norma (vyhláška/zákon), který definuje pravidla. Přestupky a postihy jsou obsaženy v úplně jiném zákoně.

Je možná pravda, že postihy v přestupkovém zákoně byly zvýšeny současně se změnou normy silničního provozu z vyhlášky na zákon (a byly následně změněny ještě mnohokrát). Ale stále beze zbytku platí to, co jsem napsal, totiž že pro kohokoli z nás je irelevantní, jestli tu pokutu (ať už nižší nebo vyšší) dostane za porušení vyhlášky nebo zákona.

Ale jak tak sleduju tvou argumentaci v téhle debatě, vtírá se mi neodbytně pocit, že je zbytečné ti cokoli vysvětlovat :-( Víc k tomu nemám co dodat.
(Upr. 13.11.2014 08:39) | Nahlásit
Tifykys: Ano, to problém je, ale stejně to nelze trestat.
Je fakt smutné, že žijeme ve společnosti, kde je potřeba mít každou blbost ošetřenou zákonem, a že někteří nepoužívají zdravý rozum.
| Nahlásit
No jo no, když prodavači ten rozum nepoužívají, tak to tam holt být musí.
| Nahlásit
xewerob: Jestli se ti má argumentace nelíbí, je to tvé svaté právo. Mně zase připadá divné, že mi něco vysvětluješ a pak prohlásíš, že je to zbytečné - plýtváš tak svým i mým časem. Rozhodně ale na sobě nemohu nechat zavedení nízké úrovně titulování. Zřejmě čteš jen některé příspěvky, takže jsi nezaregistroval, že titul "de bil" použil nejprve thriller vůči mně, já jsem ho pak už, podobně jako náš pan prezident, jen citoval. Tak nazdar a nezlob se, žes na mě vypotřeboval tolik perel.
| Nahlásit
Tak jak to teda je, když mám jen velké bankovky musim si nejdřív koupit něco drahého a pak teprve můžu pro ty housky? Tomi jako zzdravý rozum nepřipadá .
| Nahlásit
thrillere, já jsem někde tvrdil, že klidně ukradnu housky "bez placení"? Celá tahle jalová diskuze vznikla kvůli používání velkých bankovek - popisoval jsem, jak prodavači podávám tisícovku. To už si nevzpomínáš? Já už začínám tušit, komu se zodpovídáš. Vrchní sestře, viď? Radím ti, ber to pravidelně - takovéhle výpadky paměti nejsou žádná pr.el...
(Upr. 13.11.2014 21:58) | Nahlásit
Ropulyz, klidně běž pro housku s velkou bankovkou. Většinou ti prodavač normálně vrátí a není co řešit.

Když ale ty drobné prostě nemá, musíte se nějak rozumně domluvit – on ti jen nesmí říct: "Tyhle bankovky neberu."

Většinou to vyřešíte tak, že si buď někde rozmění on, nebo ty. A výjimečně holt nastane patová situace, kdy on jednoduše na vrácení nemá, ty nemáš menší na zaplacení… A tak asi odejdeš bez svačiny.
| Nahlásit
Nasyjym: Ano, tvrdil. Když už si nepamatuješ, co jsi napsal, stačí si to přečíst. To jen tak, když jsi vytáhnul ty výpadky paměti.
| Nahlásit
Debata vo ničem.
Zákon říká musí, ale vem chlup na dlani, když tam není.
| Nahlásit
thrillere, tomu podání tisícovky (ale i jiného oběživa) prodavači se říká PLACENÍ. Pokud za zboží platím, těžko to lze nazvat krádeží. Ale jestli ti musím vysvětlovat i tohle...
| Nahlásit
Nasyjim, víš jak je chytrý rádio? Jako ty.
Thriller asi ví co je placení i bez tvého přiblblého upozorňování.
Ty jsi ale 12.11. v 14:10 odešel se dvěma houskami a nezaplatil, peníze jsi odnesl spolu se zbožím.

"Krádeže se dopouští, kdo si přisvojí cizí věc tím, že se jí zmocní" (§ 205 Krádež, odst. 1)

Máš ovšem štěstí že nenaplňuješ podmínku písmene a) toho paragrafu, že škoda bude nikoli nepatrná (jestli jsi vůbec schopen něco tak složitého pochopit) takže budeš stíhán jen za přestupek.
A už si prosímtě ty svoje moudra odpusť, fakt nevíš co mluvíš.
| Nahlásit
Qikonac: No to mi radí ten pravý. Přečti si CELOU debatu a pak teprve blábol. To thriller coby prodavač bez drobných mi tu tisícovku mermomocí cpe zpátky (12.11. 13:07 tvrdí, že přijmout ji je moje povinnost ze zákona). Já platit chci a taky platím, takže o krádeži v takovém případě nemůže být řeč. A že bych se tě musel ptát na dovolení, dokdy sem mám přispívat? Tak hluboko jsme snad ještě neklesli...
| Nahlásit
Sranda musí být, i kdyby fotra věšeli.
| Nahlásit
je vidět, že si to neumíte představit. Já pracuji na pumpě. Frajírky se zmuchlanejma dvoulitrama, co si ve dvě ráno přijdou pro žvejky posílám domů. A že jsem povinen tu bankovku přijmout? Dovedete si představit, kolik bych v noci, sám, deset kiláků od nejbližšího města musel mít v kasírce, abych byl vybavenej na takovýhle de.me.nty, kterým je za těžko vyřídit si menší peníze přes den??
| Nahlásit
A jak se "vyřizují" menší peníze přes den? Když už ten dvoulitr v peněžence mám, někdo ho prostě přijmout musí, leda by to dopadlo jako v Miliónové bankovce. Nemyslím si, že je někdo dement jen proto, že mu bankomat vydal dvoutisícovky...
| Nahlásit
Asi jde o mentalitu lidí, ano zákon je zákon... ale nikdy mě nenapadlo jít do autobusu s 1000Kč a platit 15Kč :)
Pracuji v malém obchodě,na prodejně je většinou jedna prodavačka a lidi nám sem přijdou klidně během 10 min s dvěma 2.000Kč. I když je to skoro celá denní tržba :D
Jsou dny kdy člověk vrátit nemůže a lidi místo toho aby jim bylo trapný, že jdou s 2.000Kč pro granule za 39Kč, tak po nás ještě ječí, že my si to máme zařídit, oni spěchají a nemají čas, abychom to my nebo oni mohli jít vůbec rozměnit.
Já osobně chodím s tak velkými bankovkami pouze do velkých obchodů, to my připadá logické nebo spíše lidské. Prodavačka také nemá povinnost být milá a usmítat se, zákon to nenařizuje ;) ale většina prodavaček je milá a dělá to pro zákazníky, proč oni nemůžou něco udělat pro ni?
Tak podle lidí asi zavřu krám a jdu shánět kdo mi rozmění, doufám, že to jiní zákazníci pochopí :D
| Nahlásit
Sajovyg: Naprostý souhlas :) Už před rokami jsem narazil, že toto řešil zákon/usměrnění v tom smyslu, že by lidé při placení měli používat nejbližší částku a bylo to definované nějakým koeficientem, nad který může obchodník platbu odmítnout. Hledat se mi to nechce.
Chápu, že i lidé chtějí rozměnit a když vím, že budu kupovat za 10 Kč a mám 100 Kč, tak se předem zeptám, jestli budou mít na výdej.
Je to o lidech.
| Nahlásit
Sutotyk: To je škoda, že se ti to nechce hledat, docela by mě znění toho zákona zajímalo. Přiznávám, že v existenci nějakého takového koeficientu moc nevěřím, tváří v tvář příslušnému paragrafu bych ale samozřejmě názor změnila.
| Nahlásit
¨Platíte malý nákup velkou bankovkou

Ten zákon je Zákon o oběhu bankovek a mincí.
A taxativně pouze určuje množství mincí, tj 50 kusů.

Chcete si koupit pár drobností za několik korun a v peněžence máte jen několikatisícovou bankovku. Vzhledem k tomu, že zákon obchodníkům nenařizuje, že musí za každou cenu vyjít zákazníkovi vstříc, může se stát, že vám pokladní, která nebude mít dostatek hotovosti na vrácení, odmítne bankovku převzít.

A vo tom to je.
| Nahlásit
Slovo úvodem:
Násobek mezi platbou a cenou nákupu platil přechodně, nemá smysl se už hrabat v minulosti ;) Obchodník je povinný přijmout platbu (až na výjimky uvedené v zákonu), v rámci EU se aktuálně řeší problém s 500 EUR bankovkou - navrhují její zrušení jak z důvodů platby (výdávání při placení), tak z důvodů černého obchodu v hotovosti (na nelegální přesun postačuje menší objem bankovek v 500 EUR).


1.) Česko:
Zákon č. 136/2011 Sb.Zákon o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů
=> https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-136

Poradna - Velké bankovky:
Pravidla pro příjem mincí a bankovek stanoví zákon č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí. Dle tohoto zákona nelze odmítnout příjem papírové bankovky bez ohledu na to, jakou hodnotu s takovou bankovkou chcete zaplatit (neuvažujeme zvláštní situace, jako je např. příjem poškozené či neúplné bankovky atd.). Ve Vašem případě tedy nemáte právo přijetí bezvadné bankovky odmítnout a jste povinni zajistit řádné vrácení peněz.
=> Zdroj: http://www.penize.cz/obchodni-pravo/299501-velke-bankovky

Za jízdenku tisícovkou. Dopravci a cestující se přou o „přiměřené drobné“
=> Zdroj: http://jihlava.idnes.cz/spory-mezi-cestujicimi-a-prepravci-o-drobne-a-bankovky-p1j-/jihlava-zpravy.aspx?c=A150120_2132756_jihlava-zpravy_mv


2.) Slovensko (pro jistotu, pravidla pro EUR):
=> http://www.apadvokat.sk/clanky/obchodnik-nemoze-odmietnut-platbu-500-eurovou-bankovkou/
=> http://hnporadna.hnonline.sk/clanky/654459-odmietnutie-bankovky-predajcovi-hrozi-polrocne-vazenie
=> (NBS - Národná banka Slovenska) http://www.nbs.sk/sk/faq/faq-skupina-otazok/_bankovky-a-mince
| Nahlásit
Anonym Tuhileb, ale tohle nemusí řešit tenhle zákon, úplně stačí, že jsou kupující a prodávající ve smluvním vztahu, který zakládá i dohodu o způsobu úhrady. Jen měna je tím zákonem daná. Pokud se smluvně nedohodnou, smlouva padá. To je to celé.
| Nahlásit
Mnoho právních znalců, správné právní řešení však nikde. Je snad vůbec možné? Nevím. Rozhodně však existuje řešení lepší, než nabídli místní.

P. S. podívejte se alespoň do důvodové zprávy, chytrolíni, zákon není jenom jeho jazykový výklad.
 Anonym
Odpovídat lze i bez registrace. Dodržujte pravidla Ontoly
Vložit: Obrázek