Výuka psaní rukou .

Autor: Leda
[Nahlásit] 19.10.2009 17:52
Přečetla jsem si článek , který mne docela zaujal. Je o tom, zda výuka psaní rukou není zbytečná. Já vím, že stále více komunikujeme prostřednictvím tištěných písmenek než psaných, a chápu, že vývoj jde dál a dál. Ale to, že jednou vlastně dojde i na to, že psaní rukou už bude jen okrajovou výukou mne zamrazilo. Podle mne je přece jen psané písmo něčím, co dává o každém z nás jakési informace. Prostě text psaný rukou je pro mne něčím jiným než nejupraveněji napsaný text na PC.
I když to asi není to nejdůležitější, ale při výuce psaných písmenek jde i o jemnou motoriku... Ten odkaz co posílám zajisté neberte jako dogma/ ani tak napsán není/ , ale jen jako inspiraci k zamyšlení.
Co si myslíte, je to vůbec možná, že ručně psaný text pomalu, ale jistě vytlačí jen tiskací písmenka? Ne dnes, ne teď hned... ale jednou někdy..... Leda

http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2393

Klíčová slova: psaní rukou a jeho osud

Komentáře
Autor: alimak
[Nahlásit] 19.10.2009 18:16
Zdravím Ledo!Zajímavý článek.Řekla bych,že děti by se měli učit psát pěkně psacím i studenti.Bohužel když něco píšu na papír,tak to píšu tiskacími písmeny.Nejde o to,že bych neuměla psát psacím,ale to po mě nikdo nepřeče,ani já sama.To je z toho jak nám ve škole strašně rychle diktovali.:-)))))
Autor: Gandalf
[Nahlásit] 19.10.2009 19:00
Když odhlédneme od kulturní výchovy, tak psaní rukou výborně podporuje rozvoj jemné motoriky .... a ta je přece hooodně užitečná. A třeba si představ .... psací stroje už zrezavěly a my je vyhodili, sněhová kalamita vypla proud a já ani neumím rukou napsat na stůl, že jdu na hoďku do hospody, že?
Autor: Pavel
[Nahlásit] 19.10.2009 19:46
Jájsem psací stroj nevyhodil! Dokonce mám i tak trochu unikát - s ruskou abecedou. Z likvidační komise jsem ho před lety získal za 50,-......
Autor: Gandalf
[Nahlásit] 19.10.2009 20:40
No to se Pavle musím pochlubit svou kufříkovou Remingtonkou z roku 1924 :-))))))
Autor: momo
[Nahlásit] 19.10.2009 21:44
Nevím, jestli mi něco uniklo.... mluví se o tom, jak je psaní rukou důležité , a pak ( v tom článku) je do toho zamíchán (podle mě) rozdíl mezi psaním tiskacím/psacím písmem- ale opět rukou ??? Píšu tiskacím, protože je to čitelnější, a píšu s ním stejně rychle jako psacím. Ale to přece neznamená, že neumím psát rukou?
Autor: alimak
[Nahlásit] 19.10.2009 21:49
No momo,já jsem to pochopila tak,že Leda těmi tiskacími písmenky myslí,psaní na počítači,na stroji...
Autor: Leda
[Nahlásit] 19.10.2009 22:31
Já nevím, na mne to zapůsobila jaksi depresívně, že by lidé zahodili sešity a tužky či pera a neučili se psát psacími písmeny. Pro mne psaný text je svázán s tou osobou. Vysvědčení se dříve psávala rukou, dodnes to ve mne vzbuzuje vzpomínky na učitele, kteří mi je psali. Mám schované přáníčka od svých dětí, kde mi svým dětským písmem sdělovali, že mi přejí všechno nejlepší, schovávám si některé zcela originální vzkazy mé mamky, která psala nejprve na řádky a když jí pak chybělo místo a všechmo ještě neřekla psala kolem dokola, vím jaký sklon a tvar písma měl můj tatinek, ...prostě písemný projev je pro mne spojen s emocemi, vzpomínkami, pocity ať už jsou pozitivní či negativní. Až budeme všichni psát jen na strojích zdá se mi, že o hodně příjdeme. Psaníčko napsané rukou má jako svůj tón... asi jsem to trochu s tím příspěvkem přehnala, ale na mne to, že by písmenka už nebyla oblá a úzká a s jiným sklonem a s charakteristickými tvary vzbudilo skoro paniku, že o něco hezkého zase příjdeme. Omlouvám se. Leda
Autor: momo
[Nahlásit] 20.10.2009 06:43
Nemáš se proč omlouvat, jenom se mi, hlavně ten článek,zdál trochu zmatený.
Autor: Ina
[Nahlásit] 20.10.2009 08:34
Máš pravdu momo, článek je zmatený. I když pravda je, že ruční psaní se opravdu trochu zanedbává. Technika letí kupředu a my za ní.:)
Autor: Gandalf
[Nahlásit] 20.10.2009 11:28
Ještě dnes platí, že rukou psaná gratulace (a někdy ji klasickým pere, nikoliv propisovačkou) je výrazem nejvyšší zdvořilosti, jako by to byl dar kousku sebe samého.
Kniha receptů, které si (přirozeně vlastní rukou) psala moje babička, při otevření na vás dýchne i něčím silnějším, než jen vůní badyánu a vanilky ....
[Nahlásit] 20.10.2009 11:33
Ina: ... a my za ní klopýtáme, jak se dá, viď? :-)
Autor: skarlettka
[Nahlásit] 20.10.2009 11:47
Myslím,že vzhledem k mému rukopisu - přeučený levák, by to nebyl symbol nejvyšší zdvořilosti, ale spíše urážka adresáta.8-))
Autor: alimak
[Nahlásit] 22.10.2009 09:52
Teď koukám na svoje deníky s kecičkami o lásce,aforismi apod..... všechno to mám psané psacím písmem a jak je vidět,jsem se snažila a jde to dokonce i přečíst.Ale to je tím,že jsem to psávala pěkně pomalu a s citem.:-)))))
Autor: Pavel
[Nahlásit] 23.10.2009 23:04
A už jen přidávat správné "i" a "y" a je to ok, Kamilko.... Je to pro tebe pole neorané, nezlob se.
Autor: Gandalf
[Nahlásit] 24.10.2009 08:42
Kamilka je takový ontolový "mončičáček", že? (Pamatujete si ještě, co tobyli mončičáci? Taky jsem jednoho měl, hrooozně roztomilého.) :-))))))
Autor: Anonym148541
[Nahlásit] 24.10.2009 08:51
a pro tebe, Pavle, je zase pole neorané normálně lidsky slušné chování...
Autor: skarlettka
[Nahlásit] 24.10.2009 09:23
Mončičák? Taková ta chlupatá opička?
[Nahlásit] 24.10.2009 09:25
Anonym148541: A co je na Pavlově upozornění nelidského nebo neslušného?
Autor: alimak
[Nahlásit] 24.10.2009 09:26
Díky Pavle za upozornění.
Na mončičáky ještě pamatuji.:-))))
Autor: Gandalf
[Nahlásit] 24.10.2009 09:37
to 148541: Až dokážeš být k lidem tak slušný a zdvořilý jako Pavel, tak Tě ani nenapadne se takhle o kohokoliv otírat. Já jsem moc rád, že mohu Pavla považovat za svého přítele.
to skarlettka: opička? Asi ne, takový něžný malý chundelatý tvoreček s velikýma očima ... ale asi myslíme totéž :-))))
Autor: Keneu
[Nahlásit] 24.10.2009 10:45
a věčně si cumlal palec
tady je něco o mončičácích:
http://www.rodina.cz/scripts/detail.asp?id=3233
Autor: Gandalf
[Nahlásit] 24.10.2009 11:00
Krásné počteníčko, Keneu, děkuju. Vybral jsem si z něj pro mončičáka větu: "Hračka, která by dětem přinášela poselství o kráse lásky a přátelství."
Autor: Anonym148541
[Nahlásit] 24.10.2009 13:01
Ale Gandalfe, co je to za argument? Neslušnost zůstane neslušností, ať na ní upozorní kdokoliv. A dokonce i když ji napíše váš přítel.
Pokud vám upozorňování dospělého člověka na gramatické chyby takovým způsobem nepřipadá neslušné, tak nevadí, zapomeňte na to. Každý má holt laťku slušnosti nastavenou jinak.
[Nahlásit] 24.10.2009 13:06
Anonym148541: a jakým přívlastkem by tedy mělo být ohodnoceno zavírání očí před chybami a jejich úmyslné přehlížení? Jako slušnost? Mně to naopak připadá jako přinejmenším neuctivé - k rodnému jazyku a k těm, kteří se ho snaží používat správně. Mimochodem - nepochybuji, že Kamilka (jak ji - troufám si říct - znám) se ani v nejmenším necítí uražena, ale spíš poučena, což nikdy neškodí.
Autor: alimak
[Nahlásit] 24.10.2009 13:17
Pochopitelně se necítím uražena.Pokud si dobře vzpomínám,tak se o tom tady už mluvilo a já jsem byla pro,aby se sem tam na chyby upozornilo,ovšem slušně.A to podle mne Pavel udělal.
Autor: Anonym148541
[Nahlásit] 24.10.2009 13:23
Že někdo udělá chybu, je neuctivost vůči lidem, kteří se snaží chyby nedělat? To je dost zvláštní konstrukce.
I kdyby bylo upozoňování na chyby v internetové diskuzi správné, tak se to dá dělat slušně.
Jestli se Kamilka cítí poučena poznámkou, že i a y je pro ní pole neorané, tak prosím :-).
[Nahlásit] 24.10.2009 13:28
Anonym148541: vidím, že má slova byla špatně vyložena - neuctivost samozřejmě není, když člověk udělá chybu... ovšem jako neuctivé k rodnému jazyku mi připadá úmyslné přehlížení těchto chyb. Samozřejmě, pokud někomu budete otloukat o hlavu sebemenší chybičku a překlep, je to v tomto případě pyrrhovo vítězství... ale upozornit, s cílem, že chybující se propříště třeba poučí, na tom nic neslušného nevidím.
Autor: Anonym148541
[Nahlásit] 24.10.2009 13:36
Jedna věc je na chybu upozornit, druhá věc je, jakým způsobem to je to uděláno.
Autor: Anonym148541
[Nahlásit] 24.10.2009 13:37
Prošel jsem si Pavlovy příspěvky a koukal jsem, že rád opravuje i překlepy. Možná máte pravdu, možná je dobré ty chyby opravovat. Ostatní se z toho hodně naučí a není zas třeba tolik koukat na to, jakou formou je upozornění uděláno.
[Nahlásit] 24.10.2009 13:45
Mánií opravovat gramatické chyby trpím i já (a nejenom na Ontole), jen se asi lépe ovládám :-)). A věřím, že Pavel svou výtku Kamilce nemyslel nijak urážlivě, spíš jen jako lehké rýpnutí. A Kamila to tak snad i vzala. Víc už bych se dnes na toto téma nepřela, připadá mi to zde celkem malicherné.
Já si myslím, že češtinu by si měli Češi opečovávat, hýčkat a starat se o ni a rozčiluje mě, možná neúměrně, když vidím, jaké patvary a hybridy lze leckdy na netu číst. Možná je "cool" a "in", dělat z češtiny křížence němčiny, polštiny a angličtiny, ale já bych nad takovými větami nejradši sahala pro hůl...
Autor: Gandalf
[Nahlásit] 24.10.2009 17:25
to 148541: Možná Tě zmátla jedna věc - nejsi na Ontole dlouho, tak nevíš, že mezi námi proběhla taková spousta písmenek, že se cítíme si bližší, než neznámí lidé. Víme, co má kdo rád a případně co kdo umí a jeden druhého si vážíme. To je v podtextu, který, přirozeně, nemůžeš Ty číst. Proto jemné rýpnutí, které by se cizího člověka mohlo dotknout bereme s nadhledem, na druhé straně když si takovou věc dovolí ad hoc člověk, který tu má první příspěvek, tak bychom asi také "vyletěli", případě i na obranu někoho jiného. Proto vyjádření "Neslušnost zůstane neslušností" nemohu, při nejlepší vůli akceptovat v tomto případě. Tady byla jistá familiérnost na místě. Tos nemohl vědět. Takže O.K., ano?
Autor: Pavel
[Nahlásit] 24.10.2009 18:24
Potěšilo mě, že Kamilka to vzala tak, jak jsem to myslel a přál si a že všichni ostatní se na to dívali podobně. Nelíbilo se to jen 148541, škoda, že se svou kritikou nebyl konstruktivní a neuvedl příklad, jak by na to upozornil on... A poslední dovětek: na žádnou opravu překlepu z mé strany si nevzpomínám, ale můžeš mě přesvědčit, že se mýlím.Sám je mám občas taky, přestože to po sobě čtu.
A že náš "mončičáček" na sobě zapracuje, o tom nepochybuji.
Autor: Anonym148541
[Nahlásit] 24.10.2009 19:28
Neupozornil bych na to nijak.
Například v Pálení slivoice.
Autor: skarlettka
[Nahlásit] 24.10.2009 19:32
Nevrátil se Ten, vy víte kdo?
Autor: Ina
[Nahlásit] 24.10.2009 19:46
Podívej anonyme 148541, co je tady chyb. Trochu se začervenej a přestaň kritizovat!
Používat ústní vodu nebo ne?
Autor: Anonym148541 [Nahlásit] 07.08.2009 20:06 Někdo tvrdí,že to je dobrá věc,že se pak netvoří tolik plak.Jiný zase tvrději,že to je špatná věc,že to proušuje přirozený prostředí v puse.Kdysi mě od toho zubařka zrazovala.Teď ta nová mi řikala,že můžu používat Listerine (ten název je šílenej, připadá mi vhodnej tak pro nějakou bojovou látku).Ale moc mi to nenutila,tak snad za to neni placená,že to doporučuje :-).Jaký máte informace vy?
Autor: Pavel
[Nahlásit] 24.10.2009 20:04
Bravo, Ino! (rytmický celek):-) Zrovna jsem se na to chystal, ale jsi rychlejší. Jako správná ženská....
Ale že je tady dnes živo, co?
[Nahlásit] 24.10.2009 20:07
Té výtce nerozumím. Jsem já snad zastánce opravování?
Autor: Ina
[Nahlásit] 24.10.2009 20:13
Opravování ano, ale né způsobem, jakým to děláš ty. A přitom jsi se ani nepodíval, kolik tam máš sám chyb. Ukonči tento kolotoč a přispívej pomocí a pohodou těmto stránkám. Už máš i jméno, tak jsi začal dobře.♥
Autor: Pavel
[Nahlásit] 24.10.2009 20:19
Já myslím, že to Matěj dokáže. Aspoň tomu věřím.
Autor: Ina
[Nahlásit] 24.10.2009 20:20
Proto o tom píšu, jinak bych se nenamáhala ani reagovat.
[Nahlásit] 24.10.2009 20:24
Ino, přečti si moje vysvětlení v http://www.ontola.com/nuda. Jsem odpůrce opravování chyb v diskuzích a proto tvoje výtka nedává smysl (nehledě na to, že vím, že jsem schopen nasekat spoustu chyb a nikdy jsem netvrdil opak, ale o to nejde).
Autor: Ina
[Nahlásit] 24.10.2009 20:30
A myslíš, že jsem si tvé příspěvky nepřečetla? Přečetla. V některých píšeš docela hustě o chybách druhých.
Matěji víš co, udělej za tím vším tlustou čáru. Nebudeme v tom už šlapat, ať to není všude.
[Nahlásit] 24.10.2009 20:50
Ježšimarjá :-). Ty "husté" příspěvky byly jen variace na Pavlovo opravování. Pokud ti připadaly husté, tak jsi mi tím vlastně dala za pravdu. Za to děkuji a taky už bych v tom dál nešlapal.
Autor: Leda
[Nahlásit] 24.10.2009 20:55
Už toho nechejte. Je to opravdu tak důležité? Vždyť na to máte všichni stejný názor tak o co jde? Leda
[Nahlásit] 24.10.2009 20:56
OK
Přidat příspěvek
 
TOPlist